Regionaal Nieuws

regionaal nieuws

The Really Simple Syndication of OmroepFlevoland.nl.
  1. Hij is slechts drie jaar oud, maar Sven Bel uit Swifterbant weet precies wat hij later wil worden: pakketbezorger. Om precies te zijn van het bezorgbedrijf UPS, want daar is de peuter helemaal idolaat van. Donderdagmiddag kwam zijn grote droom uit: hij kreeg een eigen uniform en mocht mee in de bus van de pakketbezorger.

    Één woordje klinkt er continu door huize Bel: 'UPS'. De kleine Sven is daar de hele dag mee bezig. Hij is helemaal gek van pakketjes en met name van één bedrijf is hij de grootste fan. Zijn moeder Kim Brink legt uit: "Het begon al toen hij anderhalf was. De hele dag was hij bezig met pakketjes bezorgen. En toen hij twee was wist hij al wat hij wil worden: pakketbezorger van UPS". De moeder van Sven heeft geen idee waar de obsessie vandaan komt. "Heel misschien komt het door de YouTube-filmpjes die Sven regelmatig bekijkt."

    Donderdagmiddag krijgt de driejarige een grote verassing: hij krijgt een speciaal pakketje van UPS met daarin een speelgoedauto en een uniform van het bezorgbedrijf. Natuurlijk mag hij ook nog even mee in de bus van de postbezorger. Bezorger Wijnand Willemsen vindt het superleuk om iets te doen voor de kleine, grote fan. "Ik zie nu al ambitie, dus ik denk dat we later wel collega's worden", grapt de bezorger. En wat Sven vindt van de verrassing hoef je eigenlijk niet meer te vragen. Hij gilt het uit van plezier.

  2. De vliegroutes voor kleine vliegtuigen van en naar Lelystad Airport worden vanaf zaterdag tijdelijk aangepast. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft dat besloten na klachten van piloten. Die melden onveilige situaties sinds de invoering van luchtverkeersleiding.

    Sinds 7 november is Lelystad Airport een gecontroleerde luchthaven met verkeersleiding. Tijdens een inregelperiode zouden verkeersleiders en piloten moeten leren omgaan met de nieuwe procedures, zodat ze zijn voorbereid op het moment dat de luchthaven open gaat voor vakantievluchten met grotere vliegtuigen.

    Volgens piloten en vliegbedrijven zijn er door de luchtverkeersleiding chaotische en zelfs gevaarlijke toestanden ontstaan. Op enkele routes vliegen toestellen recht op elkaar af of kruisen elkaar op geringe hoogte in het circuit boven de luchthaven. Zeker in twee gevallen zou het bijna tot een botsing in de lucht zijn gekomen, zo meldde Wings over Holland vorige week aan Omroep Flevoland. Diverse vliegscholen hebben hun activiteiten en vlieglessen opgeschort totdat LVNL aanpassingen zou doorvoeren.

    Eerste wijziging: eenrichtingsverkeer
    In plaats van tweerichtingsverkeer geldt er op de twee hoofdroutes vanaf zaterdag eenrichtingsverkeer. Vliegtuigen die opstijgen voor een vlucht moeten het gebied verlaten via de Bravo-route richting Harderwijk en via de Randmeren hun koers vervolgen. Toestellen die op Lelystad willen landen, kunnen alleen nog aanvliegen via de noordelijke Mike-route langs de A6 en de Maxima Centrale. Deze wijziging moet voorkomen dat vliegtuigjes elkaar uit tegenovergestelde richting naderen en elkaar kruisen. Alleen bij slechter zicht of specifieke vliegplannen kunnen piloten toestemming krijgen om via de zuidelijke route te vliegen om te landen.

    Tweede wijziging: minder radioverkeer
    De tweede wijziging is de aanpassing van radiocommunicatie. Piloten klaagden erover dat ze veel te veel meldingen op de radio meekregen van alle toestellen op de luchthaven, zoals het opstarten van de motor, het taxiën en motor weer uitzetten. Op de twee radiofrequenties was het volgens piloten vaak zo druk dat ze belangrijke mededelingen voor henzelf niet meekregen of zich niet konden melden. Volgens de vliegers was de verkeersleider op de toren overbelast. LVNL zegt nu dat vliegers alleen de registratie van hun vliegtuig, de weersinformatie, hun positie en hun intentie hoeven te melden. Dat moet meer rust brengen op de radio.

    De wijzigingen zijn goedgekeurd door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT). LVNL bespreekt op 18 december met de gebruikers van de luchthaven hoe de aanpassingen worden ervaren.

    Bijna honderd meldingen bij de Inspectie
    LVNL stelde vorige week dat de veiligheid op Lelystad Airport niet in het geding is geweest. Toch heeft de Inspectie sinds 7 november tot vorige weekeinde 97 'veiligheid gerelateerde' meldingen ontvangen van voorvallen op en rond te luchthaven, zo meldt de ILT aan Omroep Flevoland. Gewoonlijk zijn dat er gemiddeld zeven per maand. De ILT kan de voorvallen niet nader duiden, omdat ze nog in onderzoek zijn. Wel geeft de Inspectie aan dat van de meldingen er negentig zijn gedaan door LVNL zelf.

    Volgens LVNL betreft tweederde van deze meldingen "kleine onregelmatigheden". In zes gevallen zijn vliegtuigen in de lucht te dicht bij elkaar gekomen. "Deze onderzoeken lopen nog en hieruit kunnen we dus nog geen conclusies trekken", aldus een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland. Andere voorvallen die bij de ILT zijn gemeld zijn onder meer het taxiën of het luchtruim binnenvliegen zonder contact op te nemen met de verkeersleiding, het afwijken van de voorgeschreven route, het maken van een doorstart op eigen initiatief of op instructie van de verkeersleider of verwarring bij het oproepen van het vliegtuig op de radio.

  3. De naam 'Zeewolde' komt toch niet terug op de wegwijsborden langs de A6 bij Almere. Rijkswaterstaat heeft aan de provincie laten weten dat aan het verzoek van Provinciale Staten toch geen gehoor kan worden gegeven.

    Dat schrijft het college van Gedeputeerde Staten in een mededeling aan Provinciale Staten.
    Die hadden in februari een motie ingediend om 'Zeewolde' vermeld te krijgen bij de afslag naar de N305 Waterlandseweg. De naam was verdwenen na de verbreding van de A6.

    Rijkswaterstaat is meermaals op het verdwijnen gewezen. Gedeputeerde Jan de Reus heeft de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Midden-Nederland mondeling en schriftelijk verzocht om de bewegwijzering aan te passen. Ook de gemeente Zeewolde betreurde het verdwijnen van de naam.

    In augustus gaf Rijkswaterstaat aan dat niet aan het verzoek kon worden voldaan. Kort daarna kwam de organisatie daar op terug en meldde aan Omroep Flevoland dat 'Zeewolde' eind november alsnog op de borden zou verschijnen.

    Uit correspondentie die de provincie nu openbaar heeft gemaakt blijkt dat Rijkswaterstaat de provincie eind september al heeft laten weten dat de naam niet terugkeert. De reden zou de verkeersveiligheid zijn: "Door het grote aantal bestemmingen op de borden is de situatie al vrij ingewikkeld. Nog meer compliceren is niet in het belang van de weggebruiker en zou zelfs de verkeersveiligheid kunnen schaden." Ook zou "Zeewolde" niet meer op de borden passen, maar moet verkeer "Hilversum" aanhouden.

    Gedeputeerde Staten stellen dat het geen zin meer heeft om Rijkswaterstaat op andere gedachten te brengen.

  4. In het stadhuis van Lelystad staan sinds kort speciale gezichtsscanners. Ze zijn te vinden bij de balies van burgerzaken en zijn een middel tegen identiteitsfraude.

    De scanners maken met een camera een blauwdruk van het gezicht. Die scan wordt vergeleken met de foto op het bestaande identiteitsdocument van een inwoner. Als die twee niet met elkaar overeen komen, dan hoort de persoon mogelijk niet bij het getoonde identiteitsbewijs. Er kan dan dan sprake zijn van identiteitsfraude.

    Een identiteitsfraudeur kan met een vals paspoort, een nieuw geldig paspoort aanvragen bij de gemeente. Daarop staat dan de naam van het slachtoffer. Het geldige paspoort kan vervolgens gebruikt worden om telefoonabonnementen of leningen afsluiten, dure aankopen te doen of bankrekeningen openen. Dat kan grote gevolgen hebben.

    Privacy
    De gegevens die de gezichtsscanner leest worden versleuteld opgeslagen in een zogeheten 'scandossier'. Als er sprake is van misbruik wordt dit dossier gebruikt voor aangifte van identiteitsfraude. De gemeente zegt dat de privacywetgeving AVG wordt nageleefd en dat onbevoegden geen toegang kunnen krijgen tot de gegevens.

  5. De Almeerse wethouder Jan Hoek wordt de nieuwe verantwoordelijke voor de Floriade. Ook krijgt Hoek (GroenLinks) de portefeuille Wonen. Beide taken vielen onder Loes Ypma, de PvdA-wethouder die eind september vroegtijdig vertrok.

    De herverdeling van portefeuilles is nodig, omdat er in het Almeerse stadsbestuur voorlopig maar vijf wethouders zitten, twee minder dan waar het college van burgemeester en wethouders vorig jaar mee begon. In het collegeakkoord staat dat Almere bestuurd moet worden door zeven wethouders, maar na het vertrek van Ypma laaide de discussie over het aantal wethouders dat Almere moet hebben op.

    Tijdens de zoektocht naar een opvolger voor haar, werd door de collegepartijen gepraat over de mogelijkheid om met zes wethouders verder te gaan, in plaats van met het originele aantal van zeven. Maar de PvdA kondigde toen onverwachts aan dat er een nieuwe wethouder zou komen in de persoon van Laura Bouwmeester. Deze actie leidde uiteindelijk half november tot het gedwongen vertrek van de PvdA uit het college en daarmee ook van wethouder Jerzy Soetekouw.

    De taken van de twee vertrokken PvdA-wethouders zijn nu verdeeld over de overgebleven wethouders. Het grootste deel van de portefeuille van Soetekouw wordt overgenomen door wethouder Roelie Bosch (ChristenUnie). Bosch krijgt er ook een paar kleinere taken van Ypma bij.

    Vooral over de onderwerpen Floriade en Wonen maken sommige gemeenteraadsleden zich zorgen. Deze grote dossiers zijn in de afgelopen tijd al vaker van 'eigenaar' gewisseld en daardoor zou de voortgang in gevaar kunnen komen. Of Jan Hoek de komende jaren de verantwoordelijk wethouder blijft voor deze twee taken is nog niet bekend want het is nog onduidelijk met welke partijen de coalitie wordt aangevuld en met hoeveel wethouders dat nieuwe college Almere wil besturen.

Stuur ons een email







Veel gelezen